Uw vragen over het bestellen van lesmateriaal

In onze vorige nieuwsbrief vertelden we u dat u nog voor de zomervakantie lesmateriaal voor uw zoon/dochter moet bestellen bij www.VanDijk.nl. Veel ouders verbaasden zich erover dat in de bestellijst geen boeken waren opgenomen voor de vakken Nederlands en wiskunde en stuurden hierover een vraag naar info@houtkampcollege.nl.

Waarom hoeft er voor sommige vakken geen lesmateriaal besteld te worden?
Het klopt inderdaad dat er geen lesmateriaal besteld hoeft te worden besteld voor de vakken Nederlands en wiskunde. Ook voor sommige vakken binnen leergebieden hoeven geen lesmaterialen besteld te worden. Hoe kan dat?

1. Er wordt gewerkt met zelf ontwikkeld lesmateriaal
De afgelopen jaren hebben docenten van deze vakken zelf lesmateriaal ontwikkeld. De wiskundesectie heeft bijvoorbeeld prachtig online lesmateriaal ontwikkeld waarmee leerlingen wiskundeonderwijs op maat kunnen krijgen. Dit lesmateriaal is ondergebracht in Magister.me, het online systeem waarin de studiewijzers van alle vakken en leergebieden geplaatst zijn.

2. Er wordt gewerkt met online lesmateriaal van VO-content
Naast zelf ontwikkeld lesmateriaal werken docenten op het Houtkamp College ook met online lesmateriaal van VO-content. De Stercollecties van VO-content zijn open digitale leerlijnen voor het voortgezet onderwijs die ontwikkeld zijn door ervaren docenten en redacteurs. Het leermateriaal is actueel, multimediaal en leerlinggericht, en kan aangepast worden naar inzicht van de docent. Ook dit is ideaal leermateriaal voor onderwijs op maat.

Klopt het dat bijna al het lesmateriaal dat besteld moet worden digitaal is?
Geen zorgen, het klopt dat u bijna geen boeken thuis bezorgd krijgt, want het lesmateriaal is bijna volledig digitaal. Alleen voor biologie krijgen leerlingen in de mavo- en mavo/havo-klassen een boek thuisbezorgd. U hoeft bijna niks te kaften.

Hoe bestel ik lesmateriaal?
In de vorige nieuwsbrief schreven we hoe u lesmateriaal kun bestellen bij VanDijk.nl. Deze nieuwsbrief, maar ook de bestelflyer van Van Dijk zijn te vinden op onze website

Hoe activeer ik het digitale lesmateriaal?
Het bestelde digitale lesmateriaal zal op de eerste lesdag van het schooljaar onder leiding van medewerkers op school worden geactiveerd.

Welke overige schoolbenodigdheden moeten worden aangeschaft?
Naast lesmateriaal hebben leerlingen ook andere materialen nodig, zoals bijvoorbeeld een geodriehoek en kleurpotloden. Op de website is een overzicht te vinden van alle schoolbenodigdheden die leerlingen nodig hebben.